Wednesday, August 29, 2007

Statement!

Ingenting gör mig så arg som när folk ifrågasätter hur jag fortfarande kan vara hemma efter tre år. De senaste dagarna har två personer i min omgivning frågat när jag ska börja jobba igen och om jag inte tycker det är tråkigt att vara hemma. Det värsta påståendet var att det skulle vara bättre för Storebror att vara på förskolan och få kompisar än att vara hemma med mig och Lillebror. Bättre för vem? Bättre för den som frågade eller?

Jag har varit hemma i tre år. Ett halvår var helt ofrivilligt eftersom jag blev SJUKSKRIVEN på grund av graviditetskomplikationer (svår foglossning) i vecka 12, tro mig jag hade mycket hellre jobbat detta halvåret. Under den här tiden hade jag sjukpenning och sedan blev jag berättigad till havandeskapspenning sista månaden pga. ett riskfyllt jobb. Under mamma-ledigheten med Storebror beslutade jag och sambon att vi ville försöka skaffa ett barn till. Jag blev gravid omgående och tre dagar innan Lillebror föddes tog föräldraledigheten med Storebror slut. Jag beslöt omgående att eftersom jag är utbildad förskollärare och mitt jobb är att jobba med barn ville jag ha båda mina barn hemma,min sambo hade stöttat mig i vilket beslut jag än hade tagit. Storebror var 16 månader när Lillebror föddes och jag tyckte att han var för liten för att börja förskolan. Det var skitjobbigt i början med två så små barn, men jag har aldrig ångrat mitt beslut eller ens funderat på att sätta Storebror i förskola för att det skulle bli lättare. ALDRIG. Lillebror har nu precis blivit 11 månader. Storebror är lite äldre än två år. Båda två är hemma med mig. Vi har sökt förskoleplats till Storebror i november och till Lillebror i januari och vi hoppas ju givetvis att vi ska få platser som vi har tänkt. Visst har jag kunnat längta efter mer vuxensällskap och efter att jobba, men den längtan har aldrig varit så stor att jag hellre gjort det än att vara med mina barn.

JAG BLIR BARA SÅ FÖRBANNAD ÖVER ATT FÖRKLARA OCH FÖRKLARA...

Det är vår familj, våra beslut och vi som ska fördela föräldradagarna. Vi gör det som passar vår familj bäst. Mina barn är roliga, smarta och kul att vara med. Jag är föräldraledig med mina barn. Lika många dagar som alla andra som får barn tätt är. Dessa dagar kommer också att ta slut som de gör för alla andra också.

Slut på diskussionen!

No comments: